- 30
 - دوبی
 - شريف ، مهندسی کامپيوتر
 -مدیا سیتی دوبی
  


  ده نوشته برتر:

 -رابطه مهاجر و ايران
 -مانيفست مهاجرت
 -مقايسه کشورها
 -بنيامين
 -ای داد ای بيداد
 -چرا انقدر انگليسی
 -Push و Pull
 -باگهای زندگی


 
 
Hosted and Developed by



Stats provided by
        

  • راستش را بخواهيد من نه iPod و MP3 Player دارم ، نه بلدم پادکست درست کنم ، اين پادکستهای فارسی که تا به حال درست شده را هم فقط در حد شنيدن چند تا از برنامه ها (اونهم با دانلود نسخه MP3 و نه با نرم افزارهای پادکستی) دنبال کرده ام. اما دو اتفاق در چند روز اخير نشون می ده همگی بايد اين بحث پادکستها را چه به عنوان شنونده و چه به عنوان توليد کننده جدی بگيريم. (اينکه اين پادکست چی چی هست را حسين درخشان اينجوری معرفی کرده: "پادکستينگ يا شايد بهتراست بگوييم راديوی شخصی شيوه ای است که از طريق آن می توان فايل های صدا را روی وب سايت پخش کرد تا کاربرها بتوانند با پياده کردن يا دانلود کردن به آن دسترسی پيدا کنند.")

    اولين اتفاق راه اندازی پادکست جناب بهنود است ... درسته ... الان چند ماهی می شه که بحث پادکستهای فارسی راه افتاده و بسياری از اونها حسابی فعال هستند ، اما ورود يک حرفه ای که از نسل بر و بچه های Geek و آنلاين و اين ماجراها نيست باعث خواهد شد تنوع و تعداد توليد کننده و شنونده های اين ماجرا بيشتر بشه. اگه اين اتفاق را کنار اتفاقات ديگه ای مثل راه اندازی هر چند آرام و تدريجی Broadband در ايران و علاقه بيشتر ما به "شنيدن" بجای "خواندن" بگذاريم ، می شه آينده هيجان انگيزی را برای پادکست در ايران پيش بينی کرد ... (اين بحث علاقه بيشتر ما به "شنيدن" بجای "خواندن" بحث مهمی است که جداگانه بايد دنبالش کرد: به نظرت جالب نيست که مثلا آثار مهمترين روشنفکر ايرانی قبل از انقلاب (شريعتی) مهمترين روشنفکر ايرانی بعد از انقلاب (سروش) و جنجالی ترين ژورناليست ايرانی (نوری زاده) همگی آثار شفاهی و نوارها و سخنرانی های اونها بوده؟)

    اما اتفاق دوم جدی گرفتن بحث پادکست توسط شرکت Apple (صاحب iPod ، سکسی ترين MP3 Player دنيا و iTunes ، معروفترين نرم افزار خريد و پخش موزيک) است. اگر در کل Audio را به دو دسته کلی "موزيکها" و "صحبتها" (Spoken Word) تقسيم کنيم ، Apple با ترکيب جادويی محتوا ، نرم افزار و سخت افزار خودش پيشتاز اصلی دسته "موزيکها" به شمار می ره. دسته "صحبتها" بنا به طبيعتش طرفدار کمتری نسبت به موزيک داره ، اما به هر حال در همه اين سالها متولی خودش را داشته: Audible.com ... اين سايت که در سال 1997 تاسيس شده ، 70000 ساعت برنامه audio غير موزيک مثل نسخه Audio کتابها ، مجله ها و روزنامه ها را ارائه می کنه و تا به حال 467,000 نفر از 120 کشور دنيا از سايتش خريد کرده اند. Audible.com "صحبت فروش" و Apple.com "موزيک فروش" دو سال پيش که هنوز پادکستی در کار نبود يک وصلت هيجان انگيز چهارساله امضا کردند: Audible به عنوان فروشنده انحصاری "صحبتها" در موزيک فروشی Apple شناخته می شه و تعهد می ده با هيچ موزيک فروشی ديگه ای وارد قرارداد نشه ، Apple هم قول می ده تمام "صحبتهای" فروشی را تنها از کانال Audible عرضه کنه ... حالا که پادکست به عنوان يک محصول دسته "صحبت" وارد بازی شده تمام ماجرا قاطی شده: Apple از يک طرف نمی تونه موج پادکست را نديده بگيره و از طرف ديگه به دليل قراردادش با Audible نمی تونه پولی از پادکست در بياره. (Audible بيچاره که پادکست کل بيزنس مدلش را با شکست روبرو کرده: توليد Audio ديگه در انحصار شخص خاصی نيست و هر کسی می تونه پادکست بزنه و در موزيک فروشی ای مثل iTunes بفروشه و احتياجی به واسطه ای مثل Audible نيست)

    نتيجه اين دو اتفاق ، جدی شدن بحث پادکست در ماههای آينده است ... درسته که می شه پادکستها را روی PC هم گوش داد اما انگار ديگه بايد خريد يک iPod را جدی گرفت ... ( بله ... من هم هنوز دلم نيامده 400 دلار برای iPod خرج کنم ، اما نداشتن يک iPod در ماههای آينده مثل نداشتن Internet Explorer می مونه! ... قضيه جديه ...)


  • 16
    تیر
    1384



    © 2001 - 2010