- 30
 - دوبی
 - شريف ، مهندسی کامپيوتر
 -مدیا سیتی دوبی
  


 
 
Hosted and Developed by



Stats provided by
        
 

کتابلاگ و خوابگرد قصه ها

ماجرا برای اولين بار نبود که اتفاق می افتاد. بازيگران اين بار کتابلاگی، خوابگردی و هفتانی بودند. اما در گذشته هم موارد مشابه ديگری ديده بوديم (مثلا درخشانی و نيک آهنگی و روزآنلاينی) و بازهم خواهيم ديد....

داستان روشن است: فعاليتی گروهی شکل می گيرد. کتابلاگی با جان و دل زحمت می کشد. از نقش خود و عملکرد شريک خوابگردش ناراضی می شود. و در پايان جدايی و افشاگری و بر ملا کردن رازها و تندخويی و شکست دسترنج کار جمعی. عکس العمل ما هم روشن است: "ای بابا ما ايرانيها نمی توانيم کار گروهی انجام بديم. ای بابا چرا ما فقط فکر منافع خود هستيم. ای بابا چرا ما بداخلاقی می کنيم. ای بابا چرا روشنفکران ما نمی توانند با هم کار کنند" ... اما آیا واقعا راه پيشگیری از چنین اتفاقاتی، توصيه و نصيحت و سفارش به اخلاق است؟

متاسفانه پاسخ منفی است. در نبود سه بستر اصلی يک حرکت جمعی، نمی توان از شرکای يک حرکت جمعی توقع حرکتی اخلاقی داشت. (همان طور که نمی شه در چهارراهی بدون چراغ قرمز از رانندگان توقع حرکتی اخلاقی داشت) ... اما اون سه بستر تضمين کننده هر حرکتی جمعی کدامند؟

1) سرمايه: اگر کتابلاگ عزيز قصه ما، به جز عشق معنوی به کار، سهمی از سرمايه ای با ارزش به نام هفتان داشت (مثلا 20 درصد درآمد، يا 30 درصد سهام)، شايد قبل از فرو کوفتن نام هفتان، که معتقديم حضورش سرمایه ای برای وب سایتهای فارسی است، دوباره می اندیشید.
2) بستر حقوقی: اگر کتابلاگ عزيز قصه ما، برگه ای هر چند کوچک در مورد حفظ اسرار شرکت و شراکت امضا کرده بود، امروز قبل از افشاگری اسرار کمی بیشتر تفکر می کرد. (بحث مطرح شدن برگه در دادگاهی قانونی نيست. حرکت و افشاگری بر خلاف برگه ای امضا شده، اعتبار شخص را برای فعاليتهای بعدی کمرنگ می کند)
3) اعتماد: جهان مدرن بر اساس اعتماد شکل گرفته. تئوری Trust فوكوياما اگر از پايان تاريخ او مهمتر نباشد کم اهميت تر نيست. هفتان آخرين فعاليت کتابلاگ و خوابگرد قصه ما نيست. تمامی بازيگران اين قصه ها تا سالهای سال به سرمايه ای مهم به نام اعتماد نياز دارند و تک تک حرکتهای اونها (افشاگری و تورم آمار و بحث و جدل) در کارنامه اعتماد اونها ذخيره خواهد شد.

...

انسان مدرن انسانی اخلاقی است. اما شبکه به هم پيچيده ای از سرمايه، قانون و اعتماد، به مانند چراغ راهنمايی، تضمين کننده حرکات اخلاقی انسان مدرن است. در هر شراکت و سايت و قصه ای که درگير هستيد، همين امروز سهم سرمايه ای و قولهای حقوقی خودتون را مشخص کنيد. در غير اين صورت فردا کتابلاگ و خوابگرد قصه ها خواهيد بود ...


7
اسفند
1385



 

همونطور که می دونيد اقيانوسی از داده های مهم در مورد جامعه ايرانی در وبلاگهای فارسی نهفته است. تعدادی از بچه های کامپيوتر شريف در قالب پروژه ای به نام blogscience.org به طور جدی وبلاگهای فارسی را بررسی می کنند. (مثلا مجموعه ای از 340 هزار پست وبلاگهای فارسی از 80 هزار فايل آرشيو ماهيانه را در قالب XML تهيه کرده اند و در اختيار پژوهشگران ديگر هم قرار می دهند. دو سه Paper جدی هم تهيه کرده و در دو سه کنفرانس ارائه کرده اند)

اما الان اونها برای يک تحقيق، يک پرسشنامه بسيار کوتاه 4-5 سوالی دارند که اگه فرصت کنيد لينکش را در سايتهای لينک مثل هفتان، بالاترين، صبحانه، بلاگ نيوز اينها قرار بدهيد تا تعداد بيشتری به اون سوالات جواب بدهند به اونها کمک زيادی خواهيد کرد.


7
اسفند
1385



 

اولين تحليل جناب جامی عزيز از دوبی ...


5
اسفند
1385



 

چند روزی مسافرت بودم.

(تا هنوز در بعضی جاها 4 اسفند تموم نشده، و چون خانم بهار خانم خيال می کنه وبلاگ من وبلاگی بسيار جهانی است! تولدشون را تبريک می گم :-)


5
اسفند
1385



 


25
بهمن
1385



 

مثل اينکه قراره بلايی که بر سر صنعت ماشين در ايران اومده به سر گوشی موبايل هم بياد: LG و Nokia قرار است در ايران خط مونتاژ موبايل راه اندازی کنند. (بايد ببينيم نوآوريهايی از جنس آردی و 206 صندوق دار در صنعت گوشيهای موبايل چه شکلی خواهند بود!) ...


24
بهمن
1385



 

همه می دونيم خطر جديه. اما وقتی ماجرای ما و امريکا سرمقاله و روی جلد اکونوميست می شه، بايد خطر را جدی تر هم گرفت ...


21
بهمن
1385



 


21
بهمن
1385



 

Mom is in Hospital ... Had an Operation ... she is fine ...


18
بهمن
1385



 

به نظر می رسه سايت بالاترين، دسترنج عزيز، مهدی و صدها کاربر فعال،به صورت اشتباه فيلتر شده است.

شايد به سختی بشه باور کرد دسترنج دوستانی که در اين حد در مورد کيفيت سايتشون محتاط و حساس هستند به اشتباه فيلتر بشه: "در مورد استفاده از اسامی هم در حد امکان از اسامی که خود گروهها یا کشورها برای خود استفاده می‌کنند استفاده کنید. ... از روحانی بجای آخوند یا ملا، از حکومت جمهوری اسلامی بجای رژیم آخوندی، از نهضت آزادی بجای نهضت موسوم به آزادی استفاده کنید. چون معمولا اسامی دیگری که افراد دیگر در مورد گروههای مخالفشان می‌سازند معمولا توهین آمیز یا تمسخر آمیز است و ما نمی‌خواهیم که بالاترین تبدیل به محل شعارهای سیاسی گروهها برعلیه هم شود." (وبلاگ بالاترين)

اميدواريم مشکل سايتشون به زودی بر طرف بشه.


در مورد بالاترين متاسفانه نتونستم زودتر چيزی بنويسم، اما حالا که بحث باز شد، يک نکته کوچک را هم بگم: تغيير اخير اونها يعنی پایین آوردن حدنصاب رای لازم برای لینکهای ورزشی و اقتصادی (به معنای دوپينگ و سوبسيد و سهميه برای لینکهای ورزشی و اقتصادی) ممکنه کيفيت سايت را در دراز مدت دچار مشکل کنه. digg هم دقيقا مثل بالاترين با آدمهای جوان اهل کامپيوتر سر و کار داره و به اون هم توصيه می شه که کاربران فعلی را با اضافه کردن بخشهای زنان و سياست دچار سردرگمی و ناراحتی نکنه.

شايد همين مشکل کوتاه مدت فيلترينگ، بهترين زمان برای راه اندازی "بالاترين ورزشی" و "بالاترين اقتصادی" باشه ...


14
بهمن
1385



 

اگر با مديريت يک سايت سر و کار داشته باشيد احتمالا دوست داريد بدونيد پشت پرده سايت MySpace.com چه خبره و از لحاظ فنی چه جوری سيستمی درست کردند که در عرض دو سال از 500 هزار اکانت به 140 ميليون اکانت برسند ... Inside MySpace.com ...


13
بهمن
1385



 

روزنامه الوطن کويت به دليل چاپ عکسی از دختر صدام حسين با لباس شنا، با محکوميت"سه روز تعطيلی" مواجه شد. (منبع)

اينجورياست ...


13
بهمن
1385



© 2001 - 2010